Anderhalve Liniaal van Huis

Wats(keburt)

Momenteel verblijven Boudewijn en ik nog steeds op Khao San Road, Bangkok. Omdat Bangkok, meer dan gepland, aan onze euro's knaagt, hebben wij onze luxe kamer opgegeven voor eentje waarbij wij met een emmertje waterhet toilet moeten doorspoelen. De airco en koelkast hebben we ingewisseld voor een setje buren dat onze luidruchtige immitaties van het Thaise accent midden in de nacht en in beschonken toestand niet kan waarderen. Daar tegenover staat wel dat we nu voor twee personen slechts 250 Baht (5 euro) per nacht kwijt zijn!

De afgelopen dagen zijn wij bezig geweest om in te burgeren in het Thaise bestaan. Helaas is dit niet geheel vlekkeloos verlopen en zijn wij gemiddeld 7 keer per dag opgelicht. Onze huidskleur verraadt dat wij nieuw zijn in Thailand en daardoor zijn wij een gemakkelijke prooi voor Tuk Tuk driver's die ons continu teveel laten betalen. Gelukkig begint het kleurtje een beetje bij te trekken, althans bij de helft van ons reisgezelschap, zodat het pingelen met de Tuk Tuk driver een stukje beter verloopt. Wat vooral goed blijkt te werken is Sawadee Krab (hallo in het Thais) in combinatie met No No.. it's my birthday, make me special price! Dit scheelt vaak de helft van het oorspronkelijke bedrag!

Naast het pingelen zijn we ook op zoek gegaan naar de culturele attracties van Bangkok. Hiervoor hoef je gelukkig niet ver te zoeken. In Bangkok schijnen 440 tempels te staan, die volgens de Thai allemaal de moeite waard zijn. Wat betreft Boudewijn en mij zijn het er exact 338 teveel! Ze lijken allemaal op elkaar en de overdaad aan bladgoud doet na twee tempelcomplexen pijn aan je ogen. Toch hebben wij meerdere malen met onze mond vol tanden gestaan (in tegenstelling tot een hoop Thai die schijnbaar de weg richting de tandarts zijn vergeten). Op een onverwacht moment sta je ineens oog in oog met een 46 meter lange, liggende Buddha. Dan ben je ineens heel klein in een stad die eigenlijk toch al te groot voor ons als Zoetermeerse stadsjongens. De overkill aan tempelcomplexen, welke trouwens Wats worden genoemd, heeft er voor gezorgd dat wij gisteren de tempelcomplexen hebben ingeruild voor een aangename fietstocht door Bangkok. Onder leiding van Co van Kessel en Kornuiten hebben Boudewijn en ik ons leven gewaagd door ons te mengen in het Thaise verkeer. Na een poosje fietsen blijken de verkeersregels simpel te zijn, diezijn er namelijk niet. Tijdens deze fietstocht doen we verschillende wijken van Bangkok aan. Het is voornamelijk China Town dat echt indruk op ons maakt. Hier vind je straten vol met Chinezen die allemaal oude motoren proberen op te knappen of een andere ambacht proberen uit te oefenen. Het concurrentieprincipe is bij deze bevolkingsgroep nog niet helemaal doorgedrongen waardoor je van elke ambacht zo'n 100 winkels naast elkaar vindt. Tijdens de fietstocht doen we ook nog het platteland van Bangkok aan. De verkeersgekte van de binnenstad is hier ver te zoeken. Heel rustig fietsen we tussen palmbomen, bananenbomen en rijstplantages door. Onderweg worden we toegelachen door elke Thai die wij tegenkomen. Het moet tijdens dit moment zijn geweest dat Boudewijn en ik ons bedacht hebben dat wij als de sodemieter weg moeten komen uit de gekte van Bangkok. De voorbereidingen hiervoor vinden plaats terwijl ik dit stukje schrijf. Over enkele minuten zullen wij Bangkok gaan inruilen voor Kanchanaburi. Een stadje eventjes buiten Bangkok waar de beroemde Bridge On The River Kwai is te vinden. Deze brug is een onderdeel van de Birma-spoorlijn die o.a. door Hollanders in detentie is aangelegd. Hier gaan wij zeer waarschijnlijk ook onze eerste olifantentrip maken.

Helaas moeten Boudewijn en ik ons gaan haasten om op tijd bij de trein te zijn dus om een lang verhaal kort te maken; we hebben het naar ons zin en we leven nog! En tenslotte een aantal opvallendheden over Bangkok.

• De pisbak hangt hier gemiddeld een halve meter lager dan in Nederland.
  • Tuk Tuk driver's zijn oplichters.
  • De rest van de Thai ook.
  • Afvalbakken kennen ze hier niet.
  • Het is hier warm!
  • Er is teveel smog!
  • Het bier is lekker en goedkoop.
  • Vrouwen kunnen hier pingpongballen wegschieten... maar die show zijn we maar niet gaan bekijken!

Eventuele spelfouten worden later door Boudewijn hersteldtdt!

Nienke, je weet wel, die....blablabla

Heee Boudie en geheel onbekende jongen!!
Spannende verhaaltjes hoor! En? Al beestjes gezien? Ik wacht gespannen af. Hoe vind je t eten daar? Of zitten jullie nog steeds, bang voor t onbekende, aan de zelfgemaakte bammetjes van thuis te knabbelen? Lekker sprinkhaantje of kevertje de volgende keer? Jegh! OoooooooH je hebt toch wel milkyway meegenomen boudewijn?! Belangrijk! Werkt als roze bril. Ben benieuwd naar dat olifantentripje van jullie!! Tot de volgende keer! x! Nienke

wout

wat ook wel eens werkt (en leuk is) is om bij die tuk tuk drivers/ handelaren de situatie om te draaien, en zelf iets 'te verkopen'.. "you want to buy my sunglasses?? okee I make you special deal, because you're my special friend, 1000bath..." misschien krijg je dan een betere prijs :P
veel plezier nu buiten de grote stad!

Floris

He mannen,

Deze jongen is net terug van een overheerlijke wintersport en ziet dat jullie al een hoop hebben meegemaakt. Leuke verhalen en foto's!! Veel sterkte met de andere 45 miljard Wats en succes met het opzoeken van de rust buiten Bangkok!

En dan nog dit:
@Mostert: Je ziet er niet uit met je kale knijter van je!
@Mostert: Maak ook eens eens foto van Bou!

Co

leuk de foto's en natuurlijk weer het verhaal! Ben het met Flo eens, want bou is ver te zoeken op de foto's hihi! Dus huppa Gjalt, ff foto's maken! Veel plezier! x

Anna

Hey Bou,
Heel fijn om te lezen dat jullie nog leven en dat jullie het naar je zin hebben. Dat tweede was misschien nog een beetje onzeker... (er zijn namelijk geen vliegtuigen gecrashed, voor zover ik weet...)
Geniet, de geuren die je ruikt raak je nooit meer kwijt net zo min de beelden en de geluiden. Of je nou wilt of niet... Maar ja, dat zul je zelf ook wel ervaren.
Trouwens het was niet Bangkok wat je rook maar mij, ik ben echt stinkend jaloers! Nu al! :D
Liefs,
Anna

Marieke

Mooie plaatjes, leuk verhaal maar Boudewijn heb ik nog niet gezien. Hebben jullie die trein nog gehaald?
Veel plezier!
Liefs mm

Ramon

Gelukkig wordt de reismee-site opgeleukt door 'Ads by Google' en kunnen we ook iets meer meebeleven van het Thaise sfeertje dan alleen jullie foto's (die errug mooi zijn):

"Thai Women For Dating
Beautiful Thai women seek love, dating and marriage. Join free."

haha

Slis

haha, een cursus onderhandelen bij uitstek zo'n land... wie veel geld heeft zal ook meer kunnen besteden, zorg dus dat je nooit teveel geld heb, maar liever altijd net wat te weinig.
misschien toch nog maar een tempel bezoeken om de goden goed te stemmen?
Onderhandel ze!

Steven

Mannen van het goede reisleven!

Ik ben benieuwd hoe lang jullie het schrijven van de boeiende, meeslepende, poetische en (voor jullie) wellicht wat lange verhalen volhouden. Wat mij betreft nog een poos, want ik lees ze met plezier. Ik ben blij dat het goed met jullie gaat, al had ik niet anders verwacht.

Viel Spass und bis später!

Steven

@ Mostert (en een beetje Floris): Top, die kale kop! Ik ga volgende week ook weer!
@ Mulder: Een beetje afdingen bij zo'n Wat of Tuktuk, en je hebt ook zo'n mooie glans op je bol!
@ Floris: Shit, ik had mijn tondeuse mee op wintersport moeten nemen en je in slaap moeten verrassen, dan hadden we helemaal een mooi (haar-)clubje gehad.

Carolien (collega Boudewijn)

Waarom moet er toch altijd irritante gepingeld worden in dat soort landen! Waarom niet als NL.. het is 120 euro een ritje met de taxi van A'dam naar woerden and that's it! No more no less... waarom toch.. zo zwaar irritant.. dat moeten ze in die landen toch gaan afleren hoor! Wij NL-enders vinden dat irritant ;-)

Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie van de drukte gaan afzonderen! Ben echt benieuwd wat jullie dan gaan meemaken... dan kom je echt bij de bevolking 'thuis' en tja.. wat krijg je daar te eten enzo...
Ik zie uit naar het volgende verslag en natuurlijk wat foto's.. doe de groeten aan de brug, onze voorouderen en de olifanten! Zal wel een indrukwekkende ervaring zijn daar!

Co

foto's zien er top uit zeg! en eindelijk bou ook op de pictures haha...Mooi daar! en bou zelfs je favo busje is ook present in thailand! Kan niet meer stuk daar! hihi...en wat gaaf die waterval!! ziet er goed uit mannen!

Pascal

Bou, zsm weg uit Bangkok!! Overal elders buiten Bangkok verblijf je voor 5 tot 8 euro in een luxe bungalow. En het is veel mooier dan Bangkok zelf!!

O, en je heb de pingpong ballen ontdekt! Haha!! Heb je ook al de menukaart gezien dan? ;-)

Have fun!!
Pascal