Anderhalve Liniaal van Huis

Bangkok!

'Jens, trek eens niet zo aanuw vader! Uw vader zal u wel trekken!'

Jaja, de eerste legendarische woorden die me tegemoet komen na mijn eerste stappen op Thaise bodem; ik ben er, Gjalt is er, we zijn er!

Terwijl er kort een beeld door mijn hoofd schiet van de vakantie die deze Belgische familie te wachten staat, schakel iksnel weer over naar mijn eigen wereldje en alle nieuween vreemde dingen die ik ben tegengekomen, al ben ik het vliegveld nog niet eens af.

De dag begint met het in mijn ogen totaal waardeloze fenomeen 'afscheid nemen' . Ik doe dit dan ook af met een enkele koele blik, een scheef lachje, bescheiden zwaaitje en vastberaden tred langs de douane...nou nee. Het achterlaten van dat wat je het liefste mee zou nemen is gewoon kut, punt. Gelukkig kom ik kort na de douane al snel tot rust, het zal ook allemaal wel goed zijn, wordt het idee steeds meer.

Het vliegtuig staat met rustig draaiende motoren te wachten totdat ik mijn plekje bij het raam heb opgeeist...bij het raam, toch? Ken je van die stukjes tussen vliegtuigraampjes die om de zoveel raampjes net even 3x zo breed zijn? Juist ja...Dat is dus de kramp in je poten om naar buiten te kijken en je blaas op springen om je buren niet te vaak lastig te vallen. Overigens een hele aardige vrouw die me regelmatig liet delen in haar lekkernijen of de restanten van haar vliegtuigvoer. Ze had me snel door. Naast het raamincident zat ik ook nog eens in het vliegtuig met het idee dat John me er wel doorheen zou slepen als dat nodig was. Kort verhaal, ik was m'n doppen kwijt en die van het vliegtuig waren compleet knudde. Geen John en nagesynchroniseerde Jackie Chan over het linker oor, of het rechter, ik mocht kiezen. Verder verliep de vlucht uitermate vlotjes.

Na een paar uurtjes vliegen kregen werond het middaguur het verzoek om de ramen te sluiten, het tochtte te veel, ofzo. Ik gokte in al mijn jaren vliegervaring op een anti-jetlag actie; luiken dicht, licht uit, iedereen tukken en morgen in Bangkok fris weer op. Stond ik raar te kijken toen ik een krap uurtje later een van mijn luiken een stukje openschoof en de maan terug zag staren...Weer wat geleerd.

De daling is al zo'n beetje ingezet als de luiken weer open mogen. Wat ik zie is het enorme lichtspektakel dat Bangkok 's nachts vanaf een paar honderd meter hoogte is. Ik probeer mijn mooie nieuwe horloge met hoogtemeterte 'syncen' met de hoogte die ik op het tv-scherm voorbij zie komen, maar of we dalen te snel, of ik doe iets verkeerd. Volgens mijn horloge zit ik in ieder geval nog steeds op anderhalve kilometer hoogte.

Dat schitterende uitzicht op nachtelijk Bangkok doet me ineens heel erg beseffen waar ik ben. Alsof ik me in een soort twilight-zone bevind enik met het sluiten en openen van een luikje ineens aan de andere kant van de wereld ben neergezet. Ik ben in Thailand! De landing is soepel,met maar een mager applausje tot gevolg. Mijn gejuich en gejoel verstomt in een golf van vreemde blikken...

Enigszins glimjuichend begin ik mijn weg naar de bagagebanden en als ik de immigratiemevrouw vriendelijk heb toegelacht, mijn papieren heb laten zien en vrolijk in de camera heb gekeken voor een foto waarvan ik niet weet waar ie terechtkomt, ga ik op zoek naar mijn tas en begin ik aan mijn uren wachten. Een enkele lampion en twee enorme beelden zijn alles wat deze aankomst onderscheidt van your typical aankomst op Schiphol, maar ik weet dondersgoed dat dit anders is.

Zoals gepland komt Gjalt 5 uur later aan. Ik moet mezelf dus even vermaken. Op zoek naar oordoppen, die ze nergens hebben. Ik heb nog steeds mijn trui aan, dienend als tas voor mijn camera, en ik begin het wel wat warm te krijgen. Bangkok ontwaakt, en ik ga op zoek naar een uitgang in de hoop op wat frisse Thaise ochtendlucht en een antwoord op de vraag van Ramon naar de geur van Bangkok. Ik begeef me in de richting van een loopbrug die zich uitstrekt over een taxistandplaats waar talloze gekleurde taxi's wachten op hun chauffeurs, die binnen hun slachtoffers staan te ronselen. Voordat de draaideur me de ruimte kan geven om mijn eerste teug Thaise buitenlucht te inhaleren loop ik stiekem al tegen een muur van warme, vochtige en stinkende lucht aan, die me gelijk herinnert aan het plaatselijke klimaat. In combinatie met een volgepakte taxistandplaats gewoon niet echt aan te raden. Ik ga weer terug en koop nog maar een bak koffie, bij de buurman van Starbucks, want dat bakkie wacht tot Mostert er is.

Netjes op tijd komt Gjalt aan en zoals afgesproken drinken we ons eerste bakkie koffie bij de goedkope buurman...We plannen onze route richting de binnenstad van Bangkok en komen er en passant nog achter dat we van geluk mogen spreken dat we allebei op hetzelfde vliegveld zijn geland. Geen afgesproken werk, en dat was toch verrot lang wachten geweest...

Gjalt doet zijn best om de taxichauffeurs tot het absolute minimum te brengen, maar de bus blijft toch goedkoper. Van een nog nader te bepalen plek wordt frisse lucht de bus in gepompt, maar al met al nog best warm. Gjalt en ik zitten gescheiden, en Gjalt raakt met dank aan zijn contactuele eigenschappen al snel aan de praat met een lotgenoot uit Duitsland, Thilo. We komen er niet helemaal achter, maar we houden het op een sociologische psycholoog die graag politieman zou worden maar nu uitsmijter is.

De busreis door Bangkok is er gelijk al een om te onthouden. Gjalt vertelt me dat het niet te vergelijken is met zijn ervaringen in Suriname enook ik kijk m'n ogen een beetje uit. Het lijkt alsof er in een wanhopige poging om een skyline en een westers beeld te creeren zo snel mogelijk zo veel mogelijk hoogbouw uit de grond is gestampt, dat zich als ware het onkruid een weg omhoog baant tussen de lage lieve huisjes, maar ook bouwvallige krotten, hier en daarafgewisseld met een prachtige tempel. Bizar.

Thilo is verder een aardige gast, en we drinken ons eerste koude biertje met hem, nadat hij voordat we het doorhadden een kamer voor 3 bij het eerste hotel voor ons geregeld had. Ach ja, het scheelt weer geld en we hebben een prima kamer met een warme douche, die mij vanaf m'n middelste rugwervel naar beneden wel zo'n beetje kan helpen. De kamer heeft geen ramen, maar ach, we vermaken ons bij het zwembad op het dak.

Een vluchtige trip door Kao San Road levert een hoop oneerbare voorstellen op, onder andere met betrekking tot dingen waarvan ik niet wist dat vrouwen ze kunnen. Ook laten alle tuktuks je hier dolgraag de hele stad zien voor een vriendenprijsje, een bekende 'scam'. We blijven scherp. Zaterdag staat de fietstocht met Co van Kessel op het programma en morgen gaan we Bangkok op eigen houtje een beetje verkennen. Eerst maar eens een beetje bijslapen. Thilo vertrekt morgen of overmorgen weer, dus dan moeten we op zoek naar een andere kamer.

Tot zover een wat uitgebreide beschouwing van de eerste indrukken. Het zijn er gewoon nogal wat! Misschien de volgende keer iets korter, maar ik beloof niets enik kan natuurlijk niet voor Gjalt spreken.

We zullen snel weer iets laten horen en ook de foto's zullen hier snel te vinden zijn!

Tot snel!

Groet Boudewijn en Gjalt

PS. taal -en spelfouten voorbehouden en alleen te corrigeren door Roderick!

Reacties

Reacties

Co

hee jongens!
fijn dat jullie goed zijn aangekomen, gelukkig geen gekke dingen gebeurd! Geniet van Bangkok! En ik wacht op het volgende berichtje hihi!
kus

Eijkes

Heren,

Ik wil jullie hier vanuit australie een hele mooie reis toe wensen. Zo te lezen hebben jullie al een goede start van het avondtuur.

Gr Eijkes

wout

hey B&G, zo'n verhaal en dan alleen nog maar over de aankomst in Bangkok.. Moet zeggen dat t leuk is om te lezen en ik snel weer hoop het volgende verslag te zien... Maar ik moet toch wel bekennen dat ik nu al erg jalours ben, en zou willen dat ik mn scriptie even snel kon schrijven als jullie deze belevenissen :P
Geniet ervan en hou ons hier op de hoogte!!
Ciao
Wout

Charlotte

Wat klinkt het super, nu al! Hebben jullie wel alles bij je? Geen wasknijpers vergeten? ;)
Geniet ervan en ik blijf jullie volgen!

Liefs Charlotte

Ramon

Vanuit hetzelfde raam, in hetzelfde kantoor, waar ik nog steeds hetzelfde doe. Kijkend naar regen en grijze lucht. Pure jaloezie, maar goed om te lezen hoe jullie het hebben.

En nu hebben jullie waarschijnlijk gehoord op te passen voor Thaise lui die jullie als geldbuidel zien. Maar hier in NL zijn we vooral waakzaam als het een om Duitsers gaat ;-)

Groet
Ramon

Fleur

Gelukkig is alles goed gegaan!
Ben benieuwd wat jullie nog allemaal gaan meemaken.
Veel plezier!

Kus Fleur

marieke

Hoi Bou
Fijn dat de reis goed is verlopen. Schrijf maar veel want het is heel erg leuk om te lezen, zo achter een bureau vol met stomvervelende paperassen.
Veel olezier met deze onderdompeling in een totaal ander gebeuren.
Groet en veel liefs mama

Anne-Sophie

Hey heren,
Goed om te horen dat de reis goed is verlopen.
Gelukkig heb je je reis zonder John overleefd bou;)
Heel veel plezier en kijk je ogen uit daar!!!

Kus Anne-Sophie

Simone

Goed te lezen dat je de kater van het vertrek te boven bent. Was al heel blij met je sms maar dit verhaal is echt super om te lezen, ik was ook even in Bangkok. Leuk, ik wacht op meer!

Kus
Zusje

Kunnen jullie niet een beetje warmte en zon deze kant opsturen? (haha)

Jan en Jacqueline

Hai Boudewijn,

Goed te horen en te lezen dat je reis goed is gegaan.
Nu maar inhaleren en genieten.
Ik blijf je volgen.

Jan

tine

he lieve bou! wauw wat een start van een waarschijnlijk nog mooiere reis! hier nog steeds grauw en grijs, dus je mist niets hoor!
kus

R.

Bou eikel je weet dat ik niks van spelling kan! wel cool om te lezen en zeker dat je ons cadeautje al nuttig hebt kunnen gebruiken!

koekje

Mooie mannen van me!
Bangkok is toch net iets anders dan Zoetermeer driemanspolder, maar daarom niet minder leuk ;)
Veel plezier nog, en voor tips over oneerbare voorstellen kan je altijd bij willem uit de Veteranen B. terecht....

Ajuu!

paul en coky

Super Bou!!! Ga zo door! Ik geniet van je verhalen!!
kus cook

zus

mooi!
kus, zus
en ook eentje van mister Singorrrrrrrr

Roeland

Robuust. Kan geen ander woord vinden.
Fiel spass, dudes!
Kusjes Roesj

Nienke, je weet wel... je last minute friend, nu alweer verlaten...

BOUDIE!!!!!

Hahahahahahahaaaaaaa!!! Dat ten eerste.
Kheb me kapot gelachen om je stukkie tekst. En zo weer, want begin gewoon weer opnieuw.
Spannennnnnd! Je bent er nu echt! wow. Zie je t nog zitten? Ja he! Ben vreselijk jaloers, behalve op alle beestjes die je vast nog te zien gaat krijgen. En voor de rest... ach ja... HEEEEEEEL VEEL PLEZIER!!!!! Whaaaaaaa!!
Nou da wast.
ok
dag!
x!

Rene

...dingen die vrouwen niet zouden kunnen...dat zijn natuurlijk die omgebouwde mannen! Blijf maar goed scherp! ;o)) Blijf zo schrijven; een verademing. Een dikke kus van tante Bien en ome René.

Arvid

Gaat jij eens wat profies doen moet die schrijverij van je ouwe letterkonink!

Pascal

Hey Boudewijn!

Gevoel en beelden komen weer terug als ik je stuk lees. Zo herkenbaar die eerste indrukken! En geloof me, dit is pas het begin, je zal er nog zoveel krijgen! Aanrader: koninklijk paleis!

Ik blijf je volgen! Veel plezier!!

Ciao!
Pascal

P.S.: niet alle thaise dames zijn dames.... "You like lady-boys?".....

bobby

heren,
wat een mooie introductie van een mooi avontuur!
have fun komende dagen in Bangkok!
xx

Mr. Ticket

He Bou!

Gelukkig, je bent er! Het was dus toch een geldig ticket. Ik vond het even spannend of het zou lukken ;D!

Ga maar lekker veel dingen beleven, zodat je ze weer op kan schrijven!
Kunnen wij weer lekker lezen.

Gr. Neef.



oom en tante

wat een leuke site! Ik zit helemaal mee te genieten.
nou....genieten...die kakkerlakken!! gadver!!!!
Fijn dat jullie er zijn; heel veel plezier gewenst!
x

Slis

Het klinkt alsof het gezelschap aan een wonderbare reis kan gaan beginnen, gezien de eerste stap bij deze definitief is gezet!

Nu even het volgende verhaal lezen, want ik loop al weer achter!

Carolien (collega Boudewijn)

Het begin was al een zware onderneming... je komt al in een halve cultuurshock als je zo'n airport binnenwandeld. Wel bizar hoor die verschillen van rijken en armen... dat zullen jullie wel veel zien daar! Is de koffie daar echt zo lekker?
Heel veel plezier!!!

Martin

Begrijp ik nu goed dat jullie al op je definitieve bestemming bent aangeland? "APENSTAD". Stelletje apen, nog hartstikke veel plezier!
Mart

valerie marjolijn

GAAAAAAAFFFFFFFFFFFFFF
mooi dat jullie het naar jullie zin hebben en dat alles goed met jullie gaat
we missen het rondjes rennen onwijs joh

xxx

Gjalt ( maar wel een andere)

Kreeg van een bekende mailtje binnen met de vraag ben jij deze Gjalt? heb zelf namelijk een tijdje in Maleisie gewoont en ook tripjes gemaakt naar thailand en indonesie... zodoende. En heb ook vele mooie dingen beleeft. Mooie verhalen trouwens.

groeten Gjalt (een andere)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!